یعنی چه
«نَبْتَسِم» فعل مضارع، متکلممعالغیر (اول شخص جمع) از باب افتعال است که به معنای لبخند زدن، تبسم کردن و باز شدن آرام لبها همراه با خوشرویی و بدون صدای بلند به کار میرود.
تلفظ
این واژه به صورت فتح نون، سکون باء، فتح تاء، کسر سین و سکون ميم (نَبْتَسِمْ) تلفظ میشود.
در جدول
این واژه دقیقاً ۵ حرف دارد و در حل جدولهای کلمات متقاطع به عنوان معادل عربی «ما لبخند میزنیم» یا «تبسم میکنیم» کاربرد دارد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی دقیقترین معادل برای این صیغه و ساختار فعلی، عبارت We smile است.
به عربی
این واژه اصالتاً عربی و از ریشه «ب س م» در باب افتعال است. مترادفهای عربی آن شامل «نُبَسِّم» و «نضحک ابتسامة» و متضادهای آن «نعبس» (اخم میکنیم) و «نبکی» (گریه میکنیم) است.
به فارسی
برگردان دقیق فارسی این فعل عربی، «ما لبخند میزنیم» یا «تبسم میکنیم» است که دلالت بر انجام کار توسط یک گروه دارد.
در قرآن
عین صیغه «نبتسم» در قرآن کریم یافت نمیشود؛ اما ریشه ثلاثی آن (ب-س-م) در آیه ۱۹ سوره نمل در قالب فعل ماضی باب تفعل برای حضرت سلیمان (ع) به کار رفته است: «فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِنْ قَوْلِهَا» (پس سلیمان از گفتار آن مورچه با تبسم خندید).
نماد چیست
این واژه از نظر فرهنگی و معنایی نماد نشاط، خوشرویی، امیدواری و صلح است و به دلیل داشتن ضمیر فاعلی «ما»، حس مثبتگرایی و شادمانی گروهی و جمعی را منتقل میکند.
جمعبندی و توضیح کامل نبتسم
واژه «نبتسم» یک فعل مضارع عربی از ریشه ثلاثی مجرد «ب س م» است که به باب افتعال رفته و به معنای «ما لبخند میزنیم» یا «تبسم میکنیم» به کار میرود. این کلمه با داشتن ۵ حرف، در متون ادبی، ملمعات و همچنین در طراحی جدولهای کلمات متقاطع کاربرد دارد و ساختار آن دلالت بر یک کنش مثبت و شادمانه گروهی دارد.
اگرچه خود این صیغه به طور مستقیم در آیات قرآن کریم ذکر نشده، اما ریشه آن در داستان حضرت سلیمان (ع) در سوره نمل به صورت فعل «فَتَبَسَّمَ» آمده است که ارزش معنایی و پیشینه اصیل لغوی آن را نشان میدهد. این کلمه در زبانهای دیگر مانند انگلیسی به We smile ترجمه میشود و نمادی از صلح، دوستی و انرژی مثبت جمعی است.