یعنی چه
این اصطلاح کنایی زمانی به کار میرود که کسی با خشم زیاد و بدون وقفه، دشنام و سخنان ناشایست را به سوی هدفِ خود روانه کند.
تلفظ
تلفظ این عبارت در فارسی معیار با تأکید بر هجای اولِ کلمه «ناسزا» و کشش در کلمه «باد» صورت میگیرد.
در جدول
این عبارت با ۱۵ حرف معمولاً در جداول متقاطع به عنوان یک عبارت فعلی کنایی در خانههای طولانی قرار میگیرد.
به انگلیسی
معادلهای انگلیسی این اصطلاح، شدت و حمله کلامیِ نهفته در آن را به خوبی بازتاب میدهند.
به عربی
در زبان عربی برای بیان این مفهوم از تعابیری استفاده میشود که بر هجوم و بارشِ دشنام دلالت دارند.
به فارسی
این اصطلاح در متون معاصر فارسی کاربرد فراوانی دارد و بیانگر اوج خشم گوینده در قالب کلام است.
نماد چیست
این عبارت کنایه از طوفانی از کلمات توهینآمیز است که شخصیت فرد مقابل را تخریب میکند.
جمعبندی و توضیح کامل به باد ناسزا گرفتن
«به باد ناسزا گرفتن» ترکیبی کنایی در زبان فارسی است که از واژه «باد» برای القای مفهوم شدت، تداوم و هجومِ بیوقفه استفاده میکند. این عبارت بیانگر لحظهای است که یک فرد، تمام مرزهای ادب و احترام را در گفتار خود شکسته و با دشنامهای پیدرپی به حریم دیگری حمله میکند.
از نظر ساختاری، این اصطلاح در کنار عبارات مشابهی چون «به باد انتقاد گرفتن» قرار میگیرد، با این تفاوت که بارِ معنایی آن بسیار تندتر است و صرفاً بر توهین و تخریب شخصیت دلالت دارد. استفاده از این ترکیب در زبان فارسی، نشاندهنده حداکثرِ خشم در یک مواجهه کلامی است.