یعنی چه
مونونوکلئوز عفونی یک بیماری ویروسی و واگیردار است که اغلب توسط ویروس اپشتینبار (EBV) ایجاد میشود. این بیماری سلولهای سیستم ایمنی بهویژه لنفوسیتها را تحت تأثیر قرار میدهد و مشخصه بارز آن تب بالا، گلودرد شدید، خستگی شدید و تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن است. از آنجا که این اصطلاح یک واژه پزشکی کلاسیک است، تعریف علمی آن کفایت میکند.
تلفظ
این عبارت ترکیبی به صورت «مُونُونُوکْلِئُوزِ عُفُونِی» (mō-nō-nō-klē-ōz-e o-fū-nī) تلفظ میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، پاسخ این سؤال دقیقاً خود عبارت «مونونوکلئوز عفونی» است که ۱۶ حرف دارد. طراحان جدول گاهی از اصطلاحات مترادف آن مانند «بیماری بوسه» یا «تب غده ای» نیز استفاده میکنند.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی این بیماری به طور رسمی Infectious mononucleosis نامیده میشود و در اصطلاحات عامیانه و روزمره به اختصار به آن Mono یا Glandular fever (تب غدهای) میگویند.
به عربی
در متون پزشکی زبان عربی، برای ترجمه این اصطلاح از عبارتهای «کثرة الوحیدات الخمجية» یا «داء وحیدات النواة الإنتانی» استفاده میشود که به افزایش سلولهای تکهستهای بر اثر عفونت اشاره دارد.
به فارسی
بخش اول این اصطلاح یعنی «مونونوکلئوز» یک وامواژه ریشهدار در زبانهای یونانی و لاتین است (مونو به معنی تک، نوکلئوس به معنی هسته و اوز به معنی وضعیت بیماری) که به افزایش گلبولهای تکهستهای اشاره دارد. بخش دوم یعنی «عفونی» از ریشه عربی (عَفَنَ) گرفته شده است؛ بنابراین این ترکیب فاقد بخش همخانواده یا ریشه اصیل فارسی است.
نماد چیست
این بیماری نماد فرهنگی یا نشانهشناختی رسمی ندارد، اما به دلیل راههای انتقال آن که عمدتاً از طریق بزاق دهان است، در فرهنگ عامه و کاریکاتورهای پزشکی با نماد «بوسه» یا «تختخواب و استراحت طولانیمدت» (به نشانه خستگی مفرط ناشی از بیماری) تصویر میشود.
معنی انگلیسی/خارجی
واژه لاتین Mononucleosis ترکیبی از Mono (تک) و Nucleus (هسته) همراه با پسوند osis (بیماری/وضعیت) است. این اصطلاح در متون بینالمللی و جستجوهای کاربران به عنوان یک بیماری ویروسی حاد ریوی و غددی شناخته میشود که بیشتر نوجوانان و جوانان را درگیر میکند و به دلیل ماهیت سرایتش از طریق بزاق، به Kissing disease معروف است.
جمعبندی و توضیح کامل مونونوکلئوز عفونی
مونونوکلئوز عفونی یک بیماری ویروسی حاد است که اغلب توسط ویروس اپشتینبار ایجاد میشود و سیستم ایمنی و گلبولهای سفید خون را هدف قرار میدهد. این بیماری با علائمی نظیر تب بالا، گلودرد شدید، تورم غدد لنفاوی گردن و بهویژه خستگی مفرط و طولانیمدت بروز پیدا میکند و به دلیل سرایت از طریق بزاق دهان، در اصطلاح عامیانه به «بیماری بوسه» نیز معروف است.
از آنجا که عامل ایجادکننده این بیماری ویروس است، مصرف آنتیبیوتیکها هیچ کمکی به درمان آن نمیکند. کلید اصلی بهبود و مدیریت این بیماری، استراحت مطلق، مصرف فراوان مایعات و مراقبتهای حمایتی است تا دوره ویروس در بدن سپری شود.