یعنی چه
باد گلو به پدیدهای فیزیولوژیک گفته میشود که در آن گاز یا هوای جمعشده در دستگاه گوارش (مری و معده) به صورت معکوس از طریق حلق و دهان خارج میشود. این فرآیند معمولاً برای آزاد کردن فشار گازهای معده رخ میدهد و در بیشتر موارد با صدا همراه است.
تلفظ
این ترکیب از دو واژهٔ «باد» (با سکون دال) و «گلو» (با فتح گاف و ضمه لام) تشکیل شده است که به صورت اضافه به هم متصل میشوند: bād-e galū.
در جدول
در جدولهای متقاطع، کلمهٔ «باد گلو» دقیقاً ۶ حرف دارد. از دیگر پاسخهای رایج و مترادف برای این مفهوم میتوان به «آروغ»، «آرغ» و «جشاء» اشاره کرد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای اشاره به این پدیده گوارشی به صورت عامیانه از واژه Burp و در اصطلاح پزشکی و رسمی از واژه Belching استفاده میشود.
به ترکی
در زبان ترکی استانبولی، فعل Geğirmek به معنای آروغ زدن یا خارج کردن باد گلو استفاده میشود.
نماد چیست
باد گلو در فرهنگ عامه و جوامع غربی، نمادی از بیادبی، بیاکاتی و رفتار غیرمبادیآداب به شمار میرود. با این حال، در برخی از فرهنگهای سنتی و شرقی، صادر کردن این صدا پس از صرف غذا، نمادی از سیری، رضایت کامل از طعام و نوعی تشکر از دستپخت میزبان تلقی میشده است.
جمعبندی و توضیح کامل باد گلو
باد گلو که در اصطلاح عامیانه به آن آروغ نیز گفته میشود، یک واکنش طبیعی و فیزیولوژیک بدن برای خارج کردن گازهای اضافی و هوای بلعیدهشده از درون معده و مری است. این واژه یک ترکیب اصیل فارسی است که اجزای آن ریشه در پارسی میانه دارند. اگرچه این پدیده در متون قرآنی مستقیماً ذکر نشده، اما در احادیث و فقه اسلامی احکام اخلاقی و عبادی آن (مانند کراهت آن در نماز) بررسی شده است.
برخورد اجتماعی با این پدیده در بسترهای فرهنگی مختلف کاملاً متفاوت است؛ به طوری که در جامعه امروز نمادی از رفتارهای دور از نزاکت است، اما در برخی سنتهای قدیمی نشانهای از سیر شدن و تقدیر از میزبان بوده است. در کاربردهای حل جدول نیز این واژه به عنوان یک عبارت ۶ حرفی با مترادفهای گوناگونی نظیر جشاء یا آروغ شناخته میشود.