یعنی چه
طعم ناخوشایند به هر نوع مزهای اطلاق میشود که برای حس چشایی انسان نامطبوع، زننده یا غیرقابلقبول باشد؛ مانند تلخی شدید، گسی، یا ترشیدگی ناشی از فساد مواد غذایی.
تلفظ
این عبارت ترکیبی از دو واژه است: «طَعْم» که با سکون عَیْن خوانده میشود و «ناخوشایَند» که با فتحِ «ی» و سکون «ن» تلفظ میگردد.
در جدول
در جدولهای متقاطع، برای راهنمای «طعم ناخوشایند» علاوه بر خود عبارت که ۱۲ حرف دارد، واژههایی نظیر بدمزه، ناگوار و نامطبوع نیز به کار میروند.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی بسته به بافت متن از عبارات فوق برای رساندن مفهوم مزه بد استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی برای توصیف طعمهای نامطبوع از این ترکیبات وصفی استفاده میگردد.
به ترکی
در زبان ترکی استانبولی برای اشاره به مزههای نامطبوع از این عبارات استفاده میشود.
به فارسی
معادلهای اصیل و خالص فارسی برای این ترکیب وصفی شامل واژههایی چون بدمزه، ناگوار، بدطعم و نامطبوع است که همگی یک مفهوم را میرسانند.
نماد چیست
در ادبیات، روانشناسی و فرهنگ عامه، طعم ناخوشایند (بهویژه تلخی و گسی) نمادی از سختی روزگار، شکست، پشیمانی و رویارویی با حقیقتهای عریان و تلخ زندگی است.
جمعبندی و توضیح کامل طعم ناخوشایند
عبارت «طعم ناخوشایند» یک ترکیب وصفی است که از ادغام واژه عربی «طعم» (به معنی مزه) و واژه فارسی «ناخوشایند» (به معنی دلپذیر نبودن) ساخته شده است. این اصطلاح در زبان روزمره برای توصیف خوراکیها یا موادی به کار میرود که به دلیل خرابی، فساد یا ماهیت ذاتی خود، حس چشایی را آزار میدهند و کیفیتی نامطبوع دارند.
در متون ادبی و کنایی، این عبارت از معنای مادی خود فراتر رفته و به عنوان نمادی برای تجارب تلخ، ناکامیها و شرایط سخت زندگی استفاده میشود. اگرچه خود این ترکیب به صورت مستقیم در قرآن کریم نیامده، اما ریشه واژگانی آن برای توصیف طعمهای بهشتی یا توصیف خوراکیهای ناگوار جهنمیان به کار رفته است.