یعنی چه
واژه «خشیم» در زبان فارسی معیار و کلاسیک به عنوان مدخل مستقل و رایج ثبت نشده است. با این حال، در بررسیهای ریشهشناختی و گویشی دارای چند معنای مجزاست: در گویش تالشی به معنای «دوستت دارم»، در برخی عبارات کردی به معنای «خشمگین و عصبانی» و در ریشه لغوی عربی صفت مشبهه به معنای فردی است که حس بویایی خود را از دست داده یا استخوان بینیاش آسیب دیده است.
تلفظ
تلفظ این واژه بسته به ریشه و گویش مورد نظر، به صورت خَشیم (با فتح خ) در اصطلاحات گویشی و عربی، و گاه خِشیم در برخی تلفظهای محلی شنیده میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، این واژه بر اساس طراح جدول میتواند به عنوان معادل گویشی «خشمگین» یا معادل عربی «کسی که بوی خوش را حس نمیکند» مطرح شود که خود کلمه ۴ حرف دارد.
به انگلیسی
بسته به ریشه مدنظر، معادل انگلیسی آن برای معنی خشمگین Angry یا Wrathful و برای معنی پزشکی و لغوی عربی آن (ناتوانی در استشمام) Anosmic است.
به عربی
در زبان عربی اگر از ریشه خشم فارسی معادلسازی شود «غضبان» یا «مغضب» است. اما خود واژه در صرف عربی صفت مشبهه از ریشه «خ ش م» و هممعنی «أخشم» است.
به ترکی
در زبان ترکی برای معادلسازی معنای خشمگینِ این واژه، از لغات Öfkeli یا Kızgın استفاده میشود.
به فارسی
برگردان دقیق فارسی این واژه به پیشزمینه کاربرد آن بازمیگردد؛ واژههای «خشمگین»، «آزرده»، «خواهان» (در گویش تالشی) و «کربوی» (در ترجمه لغوی عربی) نزدیکترین معادلهای فارسی آن هستند.
نماد چیست
برای واژه «خشیم» به صورت مستقل نماد اسطورهای یا ادبی خاصی در منابع ثبت نشده است. اگر آن را مشتق از ریشه خشم بدانیم، از نظر نمادشناسی با عناصر برافروخته مانند آتش، صاعقه یا حالتهای هیجانی شدید و مهارناپذیر انسانی همسو است.
جمعبندی و توضیح کامل خشیم
واژه «خشیم» در زبان فارسی فصیح و معیار امروز یا متون کهن ادبی به عنوان یک مدخل مستقل و اصیل کاربرد شایعی ندارد و در لغتنامههای بزرگی چون دهخدا و معین مستقیماً معنی نشده است. با این حال، تحلیلهای زبانشناختی نشان میدهند که این کلمه در ساختارهای گویشی و بومی ایران زنده است؛ برای نمونه در گویش تالشی بار عاطفی مثبتی داشته و معنای «دوستت دارم» میدهد، در حالی که در برخی عبارات کردی به ریشه «خشم» متصل شده و معنای عصبانیت را افاده میکند.
از سوی دیگر، این لفظ در زبان عربی از ریشه ثلاثی «خ ش م» مشتق میشود که به امور مربوط به مجرای بینی (خیشوم) اشاره دارد و به عنوان صفت، به فردی اطلاق میشود که حس بویایی خود را از دست داده است. بنابراین، معنای دقیق «خشیم» کاملاً وابسته به متنی است که در آن به کار رفته و میتواند از یک ابراز علاقه شیرین تا توصیف یک وضعیت پزشکی یا حالت خشمگینانه متغیر باشد.