یعنی چه
این ترکیب به دو جنبه مادی و معنایی اشاره دارد؛ در ظاهر به معنای نازیبایی، بدمنظری و عدم تقارن است و در باطن و رفتار به معنای پلیدی اخلاقی، قباحت، ناصواب بودن عمل و چیزی که مورد پسند عقل یا عرف نباشد.
تلفظ
این ترکیب از دو واژهٔ «زشتی» (با سکون شین) و «ناپسندی» (با فتح پ، سکون سین و نون) همراه با واو عطف تشکیل شده است.
در جدول
پاسخ دقیق جدول برای این مفهوم با ۱۲ حرف «زشتی و ناپسندی» است. کلمات کوتاهتر مانند قبح، منکر و فحشاء نیز در جدولها کاربرد دارند.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای بخش ظاهری از Ugliness و برای ناپسندی رفتاری و اخلاقی از واژههایی چون Impropriety، Indecency یا Turpitude استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی بسته به زمینه متن، از ترکیبهای القبح والمنکر یا الفحشاء والمنکر برای رساندن این مفهوم استفاده میشود.
به فارسی
مترادفهای این واژه در زبان فارسی شامل بدی، قباحت، عیب، ناهنجاری، ذمیمه و شومی هستند. واژه زشتی ریشه در پارسی میانه (Zastih) به معنی طردشده دارد و ناپسندی از پیشوند «نا-» و مصدر پسندیدن ساخته شده است.
نماد چیست
در فرهنگ و اساطیر ایرانی، تاریکی (ظلمت)، رویِ ترش، دیو و اژدها نماد زشتی مادی و رفتاری هستند. در هنر و ادبیات نیز زاغ یا کلاغ در مقایسه با طاووس، نماد ظاهری زشتی و آواز ناپسند به شمار میروند.
جمعبندی و توضیح کامل زشتی و ناپسندی
ترکیب عطفی «زشتی و ناپسندی» یک واژهٔ کاملاً فارسی است که هر دو ساحت مادی (ظاهری) و معنوی (اخلاقی) را در بر میگیرد. در بعد مادی، این واژه به عدم تناسب، نازیبایی و بدمنظری اشاره دارد و در بعد رفتاری، نشاندهندهٔ اعمالی است که از نظر عقل، شرع و عرف جامعه مردود، قبیح و ناهنجار قلمداد میشوند. ریشهٔ این کلمات به زبان پهلوی بازمیگردد و در طول تاریخ ادبیات فارسی همواره در تقابل با مفاهیم «زیبایی و نیکی» به کار رفته است.
در فرهنگ اسلامی و متون قرآنی، اگرچه این عبارتِ دوازدهحرفی به طور دقیق عیناً تکرار نشده، اما مصادیق معنوی آن در قالب کلیدواژههای مهمی چون «الفحشاء و المنکر» یا «سوء» متجلی شده است؛ کارهای زشتی که جامعه و عقل سلیم انسانها از آنها کراهت دارد. در هنر، اساطیر و باورهای عامیانه نیز این مفهوم همواره با نمادهایی همچون دیو، تاریکی و کلاغ تصویر شده که نشاندهندهٔ دوری از حقیقت، کمال و خیر مطلق است.