یعنی چه
این ترکیب عطفی برای اشاره به دو قطب متضاد اخلاقی، ارزشی یا تجربی در جهان و زندگی انسان به کار میرود و نشاندهنده تمام ابعاد و فراز و نشیبهای روزگار است.
تلفظ
واژه «بَد» با فتحه ب، حرف عطف «و» به صورت ضمه (o)، و «نیک» با سکون نون و یای مجهول یا معروف خوانده میشود.
در جدول
در حل جداول متقاطع، پاسخ دقیق این راهنما خود واژه «بد و نیک» با ۶ حرف است، هرچند گاهی ممکن است به مترادفهای آن نظیر خیر و شر نیز اشاره شود.
به انگلیسی
برای بیان مفاهیم اخلاقی و ارزشی از Good and evil و برای اشاره به فراز و نشیبها و تجربیات گوناگون زندگی از واژه تخصصی Ups and downs استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی بسته به سیاق و لحن متن، ترکیبات متعددی نظیر الخیر والشر یا السراء والضراء (خوشی و ناخوشی) به عنوان معادل به کار میروند.
به فارسی
هر دو واژه ریشه اصیل ایرانی دارند؛ «بد» از ریشه اوستایی/پهلوی و «نیک» از پهلوی nēk به معنای خوب و زیبا گرفته شده است. مشتقات آنها شامل بدی، نیکی، نیکوکار و بدکردار است.
در قرآن
هرچند خود ترکیب فارسی «بد و نیک» در متن قرآن نیامده، اما معادلهای مفهومی دقیق آن مانند آیه ۱۸۲ سوره اعراف (وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً) و واژههایی نظیر الخبیث والطیب، یا حسنه و سیئه به وفور یافت میشوند.
جمعبندی و توضیح کامل بد و نیک
ترکیب عطفی «بد و نیک» یکی از آشناترین دوگانههای مفهومی در فرهنگ، ادبیات و جهانبینی ایرانی است. این واژه با دربرگرفتن دو قطب متضاد، به کلِ جریان زندگی، فراز و نشیبهای روزگار، راحت و رنج، و صواب و ناصواب اشاره دارد. در واقع این اصطلاح به جای نفی یکی از طرفین، نمادی از همزیستی و تقابل همیشگی نیروهای خیر و شر در جهان مادی است.
در ادبیات کلاسیک فارسی، شاعرانی بزرگ همچون فردوسی، سعدی و حافظ از این تعبیر به کرات برای یادآوری گذرا بودن احوال دنیا و سرنوشت انسان استفاده کردهاند؛ چنانکه فردوسی میفرماید: «که نیک و بد اندر جهان بگذرد / زمانه دم ما همی بشمرد». ریشههای اساطیری این مفهوم به نبرد باستانی اهورامزدا و اهریمن بازمیگردد و در نگاه مدرن جهانی نیز میتوان توازن نمادهایی چون یین و یانگ را با آن مقایسه کرد.