یعنی چه
این عبارت به شخصیت تاریخی «اردشیر بابکان» اشاره دارد که با برچیدن حکومت اشکانیان، سلسله جدیدی را پایهگذاری کرد. نام اردشیر در پارسی باستان (اَرْتَخْشَتْرَ) به معنی «کسی که شهریاریاش بر پایه راستی و مقدسات است» میباشد. ساسانیان نیز نام خود را از «ساسان»، جد بزرگ اردشیر و موبد معبد آناهیتا گرفتهاند.
تلفظ
تلفظ این عبارت به صورت [mo'as-se-se sel-se-le-ye sā-sā-ni-yān] است. نام خودِ این پادشاه نیز «اَردَشیرِ بابَکان» تلفظ میشود.
در جدول
در حل جدولهای متقاطع، معمولاً پاسخ این سؤال «اردشیر بابکان» یا «اردشیر اول» است. خود عبارت پرسش یعنی «موسس سلسله ساسانیان» دقیقاً ۱۷ حرف دارد.
به انگلیسی
در منابع انگلیسیزبان برای اشاره به بنیانگذار این دودمان از عبارت Founder of the Sasanian Dynasty یا نام اختصاصی Ardashir I (Ardashir vibrations) استفاده میشود.
به فارسی
معادلهای خالص فارسی این عبارت شامل «پایهگذار دودمان ساسانی»، «بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی» و «واضع سلطنت ساسانیان» است که همگی به اردشیر اول اشاره دارند.
نماد چیست
بر اساس کتاب پندنامه و متون کهن مانند «کارنامه اردشیر بابکان»، نماد مشروعیت او «بره شاهی» یا همان فره ایزدی بود. همچنین ساسانیان «درفش کاویانی» را به عنوان پرچم رسمی خود بازسازی کردند. در سنگنگارههای نقش رستم نیز «حلقه قدرت» که اردشیر از اهورامزدا دریافت میکند، نماد اصلی پادشاهی اوست.
جمعبندی و توضیح کامل موسس سلسله ساسانیان
مؤسس سلسله ساسانیان، شاهنشاه بزرگ ایران باستان «اردشیر بابکان» است. او در سال ۲۲۴ میلادی پس از پیروزی بر اردوان پنجم (آخرین پادشاه اشکانی) در نبرد هرمزدگان، دودمان قدرتمند ساسانی را بنیان نهاد و حکومت مرکزی یکپارچهای را در ایران مستقر کرد که بیش از چهار قرن دوام آورد.
نام ساسانیان از نام «ساسان»، جد بزرگ اردشیر که از موبدان برجسته معبد آناهیتا در استخر فارس بود، گرفته شده است. حکومت ساسانیان که با اردشیر اول آغاز شد، دوران شکوفایی فرهنگ، معماری و هنر اصیل ایرانی بود و سرانجام با شکست یزدگرد سوم (آخرین پادشاه این سلسله) در برابر حمله اعراب به پایان رسید.