یعنی چه
راسوی قطبی پستانداری کوچک، باهوش و بسیار چابک از تیرهٔ راسویان (Mustelidae) است که در مناطق سردسیر و نواحی قطبی نیمکره شمالی زندگی میکند. ویژگی شگفتانگیز این جانور (بهویژه گونهٔ قاقم) این است که با تغییر فصل، رنگ موهای بدنش تغییر میکند؛ در تابستان پشتش قهوهای و شکمش سفید است، اما در زمستان برای استتار کامل در میان برف، خزی کاملاً سفید و یکدست به خود میگیرد و تنها نوک دمش سیاه باقی میماند.
تلفظ
این ترکیب وصفی متشکل از دو واژه است: «راسو» که با سکون در انتهای حروف خوانده میشود و به واژهٔ بعدی اضافه میگردد، و «قطبی» که با ضمهٔ قاف و سکون طاء تلفظ میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، در پاسخ به راهنمای «راسوی قطبی»، اگر عبارت ۹ حرفی مد نظر باشد، خودِ واژه پاسخ است. در غیر این صورت، معادلهای مشهور آن مانند «قاقم» (۴ حرف) یا «دله» (۳ حرف) به کار میروند.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی بسته به فصل و نوع پوشش این حیوان از واژگان متفاوتی استفاده میشود. به این جانور در حالت کلی Stoat و در زمانی که لباس سفید زمستانی به تن دارد Ermine میگویند.
به فارسی
در ادبیات و زبان فارسی قدیمی و اصیل، به این جانور «قاقم» میگویند. همچنین در برخی مناطق و گویشها واژههایی نظیر «دله» یا «زردبر» برای اشاره به این گروه از جانوران خانوادهٔ راسویان کاربرد دارد.
در قرآن
در متن قرآن کریم نام حیوانات مختلفی به عنوان نشانه یا در قالب داستانها آمده است (مانند هدهد، مورچه، گاو و فیل)، اما نامی از راسو یا راسوی قطبی در آیات قرآن وجود ندارد.
نماد چیست
راسوی قطبی (بهویژه قاقم) در فرهنگ و نمادشناسی اروپایی به دلیل خز سفید و پاکیزهاش نماد «پاکدامنی»، «بیگناهی» و «عدالت» است؛ به طوری که در گذشته پوست آن زینتبخش لباس پادشاهان و قاضیها بود. در مقابل، به دلیل طبیعت شکارگری و تیزهوشیاش، گاهی در باورهای عامیانه نمادی از مکر و طمع به شمار میرود.
جمعبندی و توضیح کامل راسوی قطبی
راسوی قطبی پستانداری کوچک و گوشتخوار از خانوادهٔ راسویان است که بیشتر با نام «قاقم» در ادبیات فارسی شناخته میشود. این جانور به دلیل مکانیزم دفاعی و استتار شگفتانگیزش شهرت دارد؛ چرا که رنگ خزش در فصول سرد سال برای پنهان شدن در میان برفهای مناطق قطبی از قهوهای به سفید خالص تغییر میکند. در گذشته، پوست گرانبهای این حیوان به دلیل سپیدی خیرهکننده، مایهٔ جلال و شکوه لباسهای سلطنتی پادشاهان بوده است.
گاهی در زبان عامیانه، این جانور به اشتباه با روباه قطبی (که از تیرهٔ سگسانان است) یا راسوی بدبو خطا گرفته میشود، اما از نظر علمی یک گونهٔ مستقل و بسیار چابک در شکار است. این کلمه در زبان فارسی ریشهای کهن دارد و واژهٔ راسو از زبان پهلوی به ما رسیده است.