معنی
واژه «وژم» در لغتنامههای شاخص فارسی معیار (مانند دهخدا، معین و عمید) به عنوان یک مدخل مستقل و استاندارد ثبت نشده است. با این حال، در گویشهای بومی ایرانِ غرب و شمال غربی، به ویژه در زبانهای لکی و کردی، این کلمه کاملاً رایج و زنده بوده و به معنای «خودم» (ضمیر اشاره به خویشتن) به کار میرود.
یعنی چه
این واژه در کاربرد بومی و اصیل خود یعنی «خودِ من» یا «خویشتن». البته در مواردی ممکن است به دلیل شباهت ظاهری، اشتباه نگارشی یا بدخوانی از واژههایی چون «وجم» (به معنی ساکت و اندوهگین) یا «دژم» (به معنی غمگین و آشفته) باشد.
هم خانواده
با توجه به اصالت این واژه در گویشهای لکی و کردی، همخانوادههای آن بر اساس ضمایر متصل ساختار کلمه شامل «وژت» (خودت)، «وژه» (خودش)، «وژمان» (خودمان)، «وژتان» (خودتان) و «وژیان» (خودشان) میشود. در فارسی معیار همخانواده قطعی ندارد.
ریشه
ریشه این واژه به زبانهای ایرانی باستان و شمال غربی (مادی و اوستایی) بازمیگردد که واژه «وژ» یا «وژان» به معنای «خود» از آن مشتق شده است. در فرضیهای دیگر، اگر آن را اشتباه نگارشی بدانیم، ریشه آن میتواند به «وجم» عربی یا «دژم» فارسی میانه برسد.
تلفظ
این واژه به صورت فتح واو و سکون ژ و م (وَژْم) تلفظ میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، اگر طراح سوال به کلمهای ۳ حرفی با معنای «خودم در گویش لکی» یا صورت احتمالی «وجم/دژم» اشاره کرده باشد، پاسخ «وژم» است.
به انگلیسی
بر اساس کاربرد زنده و واقعی کلمه در گویشهای ایرانی، معادل دقیق آن کلمه خودم (Myself) است. اگر وجه تسمیه آن را با کلمات اندوهگین جفت کنیم، کلماتی نظیر gloomy یا sullen کاربرد مییابند.
به ترکی
در زبان ترکی استانبولی، برای معنای بومی این واژه معادل دقیق «Kendim» (خودم) استفاده میشود.
به فارسی
معادل مستقیم و دقیق این کلمه در زبان فارسی فصیح و معیار، ضمیر «خودم» یا «خویشتن» است که برای اشاره به شخص متکلم وحده استفاده میشود.
جمعبندی و توضیح کامل وژم
واژه «وژم» مدخلی مستقل و رسمی در لغتنامههای مرجع زبان فارسی معیار مانند دهخدا و معین ندارد. این امر نشان میدهد که کلمه مذکور در ادبیات کلاسیک مکتوب فارسی جایگاه تثبیتشدهای نداشته است. با این حال، بررسیهای زبانشناختی نشان میدهد که این کلمه یک واژه زنده و کاملاً رایج در گویشهای ایرانی غرب کشور، به ویژه لکی و کردی است و در چارت ضمیری آنها به طور دقیق معنای «خودم» را افاده میکند.
از سوی دیگر، در برخی جستجوها و متون، احتمال خلط این کلمه با واژههای «وجم» (عربی به معنی خاموش و اندوهگین) یا «دژم» (فارسی به معنی گرفته و خشمگین) وجود دارد که ممکن است به دلیل اشتباهات نسخهبرداری یا بدخوانی رخ داده باشد. بنابراین، برای درک درست این واژه ۳ حرفی، باید به زمینه کاربرد بومی آن یعنی مبحث خویشتن و ضمایر شخصی در زبانهای شمال غربی ایران توجه کرد.