یعنی چه
عبارت «حمد و ثنا» ترکیب عطفی از دو واژه عربی است که برای ستایش و شکرگزاری خداوند همراه با بیان صفات نیک او به کار میرود. حمد ستایش در برابر کار نیک اختیاری است و ثنا مطلقِ ستایش و توجه به صفات نیکو را گویند.
تلفظ
تلفظ صحیح این عبارت به صورت حَمد (با فتح حاء و سکون میم) و ثَنا (با فتح ثاء و الف مقصوره در پایان) است که در زبان فارسی واو عطف میان آنها معمولاً به صورت ضمه (o) خوانده میشود.
در جدول
این کلمه در جدولهای متقاطع معمولاً به عنوان راهنمای کلماتی چون ستایش، تمجید یا سپاسگزاری میآید و خود عبارت دقیقاً ۷ حرف دارد.
به عربی
در زبان عربی این ترکیب به صورت الحَمْدُ والثَّناء برای بیان بالاترین مراتب شکر و تمجید به کار میرود.
به فارسی
برگردان و معادلهای مستقیم این عبارت در زبان فارسی سره، کلماتی مانند ستایش، سپاس، سپاسگزاری و نکوداشت هستند.
در قرآن
واژه «حمد» به تنهایی ۴۰ بار در قرآن کریم تکرار شده است (مانند الحمد لله رب العالمین در سوره فاتحه)، اما ریشه «ثنا» در قرآن به معنی ستایش به کار نرفته و ترکیب عطفی «حمد و ثنا» بیشتر در احادیث، ادعیه و ادبیات اسلامی رواج یافته است.
نماد چیست
این عبارت نماد فیزیکی یا باستانی خاصی ندارد، اما در فرهنگ اسلامی و ادبیات فارسی، نماد تسلیم، اعتراف به کمال الهی و آغازگر نیایشها و نثرهای دینی است.
جمعبندی و توضیح کامل حمد و ثنا
عبارت «حمد و ثنا» یکی از رایجترین ترکیبات عطفی در زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ اسلامی است که برای ابراز بالاترین مراتب سپاسگزاری و ستایش به کار میرود. این اصطلاح از دو واژه عربی «حمد» (به معنی ستایش بر امر اختیاری) و «ثنا» (به معنی مطلق تمجید و ذکر صفات نیکو) تشکیل شده است و کاربرد اصلی آن، بزرگداشت ذات باریتعالی و اقرار به کمالات و نعمات الهی است.
اگرچه خود این ترکیب دو کلمهای به صورت یکجا در متن قرآن کریم عیناً ذکر نشده، اما ریشه و مشتقات کلمه حمد حضور پررنگی در کتاب آسمانی مسلمانان دارد. در متون کهن فارسی و دیباچه کتابهای سنتی، پدیدآورندگان همواره اثر خود را با حمد و ثنای پروردگار آغاز میکردند تا علاوه بر تبرک، رسم بندگی و فروتنی را به جا آورند. در بازیهای جدول و معماها نیز این عبارت معادل مفاهیمی چون تمجید، مدح و سپاس دانسته میشود.