یعنی چه
این عبارت یک اصطلاح کنایهای در زبان عامیانه و روزمره فارسی است؛ به این معنی که وضعیت یک چیز (مانند کار، حالِ روحی یا جسمی، کیفیت یک کالا و...) ویژگی مثبتی ندارد که بتوان از آن تعریف و تمجید کرد و رو به راه نیست.
تلفظ
این ترکیب از دو واژهٔ «تعریفی» (صفت مشتق) و «ندارد» (فعل منفی) ساخته شده و بدون تغییر خاصی در آواها، به صورت پیوسته در گفتار روزمره بیان میشود.
در جدول
در مسابقات و جداول کلمات متقاطع، برای راهنماییهایی نظیر «چندان خوب نیست» یا «کیفیت بالایی ندارد»، عبارت ۱۱ حرفی «تعریفی ندارد» به عنوان پاسخ کاربرد دارد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای رساندن این مفهوم کنایی از اصطلاحات عامیانهای استفاده میشود که نشان میدهد یک چیز فراتر از حد معمول نیست و ارزش تعریف کردن ندارد.
به عربی
در زبان عربی اصطلاح مستقیم و دقیقی معادل این کنایه وجود ندارد، اما از ترکیبهای منفی برای رساندن مفهومِ «چندان تعریفی نیست» یا «عالی نیست» استفاده میشود.
به فارسی
در واژگان و ادبیات فارسی، عبارتهای هممعنی دیگری مانند «تعریفی نیست»، «مالی نیست»، «چنگی به دل نمیزند» و «متوسط و بیکیفیت است» برای این اصطلاح وجود دارند.
نماد چیست
این اصطلاح نماد تصویری یا سنتی خاصی در فرهنگ عامه ندارد، اما در گفتمان زبانی به عنوان نمادی برای کاهش محترمانه و غیرمستقیم ارزش یک کالا، اثر یا وضعیت به کار میرود.
جمعبندی و توضیح کامل تعریفی ندارد
اصطلاح «تعریفی ندارد» یکی از ترکیبهای کنایهای و بسیار کاربردی در زبان فارسی عامیانه است. این عبارت زمانی به کار میرود که فرد نمیخواهد به صورت مستقیم و خشن از چیزی انتقاد کند، بلکه با بیانی نرمتر اشاره میکند که کیفیت، وضعیت یا حال مورد نظر چندان مطلوب، برجسته یا فوقالعاده نیست و ویژگی خاصی برای تمجید ندارد.
اگرچه واژهٔ «تعریف» ریشهای عربی دارد و از باب تفعیل به معنی شناختن و شناساندن است، اما ساختار کلیِ «تعریفی ندارد» کاملاً زاییدهٔ ذهن و فرهنگ فارسیزبانان است. این عبارت در بافتهای مختلفی از جمله توصیف کیفیت یک فیلم یا کتاب، وضعیت اقتصادی، یا حتی پاسخ به احوالپرسیهای روزمره (زمانی که حال شخص چندان مساعد نیست) کاربرد فراوان دارد.