یعنی چه
این کلمه یک فعل ماضی عربی از ریشه «ع ب د» است. اگر به صورت «عَبَدْتُ» خوانده شود یعنی «من پرستیدم»، اگر «عَبَدْتَ» باشد یعنی «تو پرستیدی» و اگر از باب تفعیل و به صورت «عَبَّدْتَ» باشد به معنای «به بندگی و بردگی گرفتی» است.
تلفظ
تلفظ این واژه بسته به نقش آن در جمله و صیغه فعلی متفاوت است؛ در حالت ثلاثی مجرد صیغه متکلم وحدت «عَبَدْتُ» و مخاطب «عَبَدْتَ» و در باب تفعیل «عَبَّدْتَ» تلفظ میشود.
در جدول
در پاسخ به سوالات جدول کلماتی مانند پرستیدی، بندگی کردی یا طاعت کردی به عنوان لغات معادل کاربرد دارند.
به انگلیسی
بسته به ساختار صیغه در جمله، معادلهای انگلیسی آن متفاوت است.
به عربی
این واژه خود اصالتاً عربی است و مترادفهای هممعنی آن در این زبان شامل اطاعت و خضوع پذیری است.
به فارسی
برگردان دقیق این فعل صرفشده به زبان فارسی، با توجه به ضمایر آن به صورت بندگی کردم/کردی یا پرستیدم/پرستیدی ترجمه میشود.
در قرآن
این ساختار فعلی در قرآن کریم به کار رفته است؛ از جمله در آیه ۲۲ سوره شعراء «أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ» به معنی به بردگی گرفتن بنیاسرائیل، و به صورت جمع در سوره کافرون آیه ۴ «وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ» به معنی پرستش کردن.
نماد چیست
این واژه در متون دینی و عرفانی نماد و مظهر پذیرش طاعت، ترک خودخواهی، تسلیم در برابر حق و تجلی عبودیت است.
جمعبندی و توضیح کامل عبدت
واژه «عبدت» یک کلمه مستقل فارسی نیست، بلکه یک فعل صرفشده در زبان عربی از ریشه ثلاثی مجرد «ع ب د» است که به متون دینی، قرآنی و ادبیات فارسی راه یافته است. معنای دقیق این واژه کاملاً به اعرابگذاری و ضمیر آن بستگی دارد؛ به طوری که میتواند معنای «من پرستیدم»، «تو پرستیدی» یا در باب تفعیل معنای «به بندگی و بردگی گرفتی» را افاده کند.
در فرهنگهای واژگان و جداول، این کلمه معمولاً با لغاتی چون بندگی، طاعت و پرستش پیوند دارد. همچنین ریشه این کلمه در قرآن کریم بسیار پرکاربرد بوده و در ابعاد عرفانی نیز به عنوان نماد خضوع محض انسان در برابر خداوند شناخته میشود.