یعنی چه
حصبه گرفتن به معنای دچار شدن به یک بیماری عفونی، حاد و واگیردار گوارشی است که توسط باکتری سالمونلا تیفی ایجاد میشود. این بیماری معمولاً از طریق مصرف آب یا غذای آلوده منتقل شده و با علائمی چون تب شدید، درد شکم، ضعف و مشکلات روده همراه است.
تلفظ
تلفظ صحیح این عبارت به صورت [حَ صْ بَ / حَصْبِه] (hasbe) برای واژه اول و [گِ رِ فْ تِ نْ] (gereftan) برای واژه دوم است.
در جدول
در جدولهای متقاطع، پاسخ عبارت «حصبه گرفتن» دقیقاً ۹ حرف دارد. بسته به طراح جدول، ممکن است واژههای هممعنی مانند تیفوئید یا مطبقه نیز مد نظر باشند.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای اشاره به این بیماری و ابتلا به آن از اصطلاح Typhoid fever استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی امروزی به این بیماری التیفؤید میگویند؛ هرچند در طب سنتی و واژهگزینی قدیم، حصبة معنای متفاوتی (مانند سرخک) داشت.
به فارسی
معادل اصیل یا نامهای دیگر این عبارت در زبان فارسی، «تب روده» و در متون کهن پزشکی «حُمّای مِطبَقه» است که به ویژگی تب مداوم و لایهلایه این بیماری اشاره دارد.
نماد چیست
عبارت حصبه گرفتن در ادبیات و تداول عامه، نمادی از بیماریهای سخت و سرايتکننده، عفونت ناشی از آب و غذای آلوده، و ناتوانی و تب شدید است و کاربرد اسطورهای یا نمادین خاصی ندارد.
جمعبندی و توضیح کامل حصبه گرفتن
اصطلاح «حصبه گرفتن» در زبان فارسی به معنای دچار شدن به یک بیماری عفونی و حاد گوارشی به نام تیفوئید یا تب روده است. این بیماری که ریشه در آلودگیهای باکتریایی دارد، در گذشته به دلیل عدم رعایت بهداشت محیطی بسیار شایع و خطرناک بود.
از نظر ریشهشناسی، واژه «حصبه» از زبان عربی وارد فارسی شده و در اصل به معنای سنگریزه است؛ چرا که در طب قدیم به بیماریهای پوستی دانهدار (مثل سرخک) اطلاق میشد که پوست را شبیه زمین سنگلاخ میکرد، اما در فارسی امروزی کاملاً به بیماری تیفوئید اختصاص یافته است. ترکیب آن با فعل گرفتن، روند مبتلا شدن به این عارضه را نشان میدهد.