یعنی چه
این ترکیب دو وجه دارد: در گیاهشناسی نام گلی زینتی با گلهای استکانیشکل به رنگهای سفید، صورتی و قرمز است که پیشتر گودتیا نامیده میشد. در واژه و ادبیات، به معنای گلی است که با خود ناز و طنازی به همراه دارد یا کنایه از معشوق زیبا و عشوهگر است.
تلفظ
ترکیب اضافی شامل واژه «گُل» (ضم اول) و «کِرِشْمِه» (کسر کاف و راء، سكون شین) به معنای ناز و غمزه است.
در جدول
در معماها و جداول کلمات متقاطع، پاسخ این تعریف دقیقاً برابر با کلمه ۷ حرفی «گل کرشمه» است. همچنین نامهای دیگر علمی آن گودتیا یا کلارکیا هستند.
به انگلیسی
در حوزه گیاهشناسی با نامهای علمی کلارکیا و گودتیا شناخته میشود و در اصطلاح عامیانه انگلیسی به آن بدرود با بهار میگویند. در ترجمه تحتاللفظی ادبی نیز معادل گل عشوهگر یا دلربا است.
به ترکی
برای این گل زینتی معادل بومی و رسمی خاصی در زبان ترکی وجود ندارد؛ اما برای توصیف معنای ادبی و استعاری آن از ترکیب کلماتی چون ناز و عشوه همراه با گل استفاده میشود.
به فارسی
معادلهای فارسی این ترکیب در حوزه گیاهشناسی همان نامهای علمی «گودتیا» یا «کلارکیا» است و در بیان ادبی و واژهنامهای با مفاهیمی چون گلِ ناز، گلِ عشوهگر، گل دلربا و گلِ زیبا و آراسته هممعنی ارزیابی میشود.
نماد چیست
در فرهنگ گلها و ادبیات فارسی، گل کرشمه به دلیل ظاهر لطیف، رنگهای شاداب و نام خاصش، مظهر و نماد جلوه ظریف عشق، طنازی، ناز و عشوه معشوق و زیبایی توام با دلربایی به شمار میرود.
جمعبندی و توضیح کامل گل کرشمه
ترکیب «گل کرشمه» یک اصطلاح لغتنامهای مستقل و قدیمی در فرهنگهای عمومی نیست، بلکه ساختاری دووجهی دارد. در وجه اول و علمی، این واژه در گیاهشناسی به عنوان نامی برای یک گل زینتی و وحشی زیبا به کار میرود که پیش از این به نام گودتیا (Godetia) یا کلارکیا شناخته میشد و دارای گلبرگهایی با رنگهای شاداب و استکانیشکل است.
در وجه دوم که جنبه ادبی و استعاری دارد، این کلمه ترکیبی شاعرانه از دو جزء «گل» (مظهر زیبایی و لطافت) و «کرشمه» (به معنی ناز، غمزه و اشاره دلربا) است. شاعران و نویسندگان از این اصطلاح برای کنایه زدن به معشوقِ طناز یا توصیف گلی که در نهایت زیبایی و جلوهگری قرار دارد استفاده میکنند.
در مجموع، این واژه چه در بخش حل جدول و چه در متون ادبی، نشاندهنده ظرافت، شیدایی و زیبایی آمیخته با ناز و طراوت بهاری است. این کلمه فاقد هرگونه ریشه یا کاربرد قرآنی بوده و اصالت آن کاملاً به زبان فارسی کلاسیک و تعابیر شاعرانه بازمیگردد.