یعنی چه
غذای بدبو به طعامی گفته میشود که به دلیل کهنگی، فسد شدن، تخمیر یا وجود ترکیبات خاصی مانند گوگرد و سیر، رایحه و بوی ناخوشایند، تند و آزاردهندهای از خود ساطع میکند.
تنزق
تلفظ این ترکیب وصفی به صورت «غَ ذ ا یِ بَ د ب و» (ghazā-ye bad-bū) است که از دو واژهٔ غذا (با ریشه عربی) و بدبو (با ریشه خالص فارسی) تشکیل شده است.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، پاسخ این عبارت بنا بر تعداد حروف میتواند خودِ ترکیب «غذای بدبو» (۸ حرف) یا مترادفهای آن نظیر طعام متعفن باشد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای توصیف این مفهوم از عبارات رایج Smelly food یا Stinky food استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی این ترکیب با اصطلاحاتی چون طعام منتن یا طعام کریه الرائحه توصیف میگردد که به معنای بارز بوی بد غذا است.
به ترکی
در زبان ترکی استانبولی، برای اشاره به غذایی که بوی بدی دارد از عبارت Kötü kokulu yemek و برای غذای فاسد و گندیده از Kokmuş yemek استفاده میکنند.
نماد چیست
این عبارت در فرهنگ عامه نماد رسمی ثبتشدهای ندارد؛ اما در نمادشناسی کهنالگوها و تعبیر خواب، معمولاً نشانهای از مال حرام، روزی ناپاک، سخن لغو یا فساد اخلاقی و درونی شخص تلقی میشود.
جمعبندی و توضیح کامل غذای بدبو
عبارت «غذای بدبو» یک ترکیب وصفی در زبان فارسی است که از یک واژه با ریشه عربی (غذا) و یک واژه با ریشه خالص فارسی (بدبو) تشکیل شده است. این اصطلاح اشاره به هر نوع طعامی دارد که به دلیل فرآیندهای شیمیایی مانند فاسد شدن و تخمیر، یا به دلیل داشتن مواد خاص، بویی آزاردهنده به خود گرفته است.
در فرهنگ اسلامی و آیات قرآن کریم، هرچند عین این عبارت فارسی به کار نرفته، اما مصادیقی از غذاها و مایعات متعفن دوزخیان مانند «غِسلین» (چرکابه بدبو) و «ماء صدید» (آب عفونی) برای تنبیه گناهکاران توصیف شده است. این مفهوم در حوزه نشانهشناسی و باورهای سنتی نیز غالباً با مفاهیمی چون کسب ناپاک یا تباهی درونی پیوند دارد.