یعنی چه
واژه «بیشبود» یک اصطلاح ترکیبی و تخصصی است که دو کاربرد عمده دارد؛ در حوزههای تجاری و گمرکی به معنای بیشاظهاری یا گراننمایی قیمت کالا برای خروج سرمایه است، و در حوزههای پزشکی و عمومی به معنای افراط، بیشفعالی یا وجود یک حالت و ماده بیش از حد استاندارد میباشد.
در جدول
در طراحهای جدول کلمات متقاطع، پاسخ این کلمه با توجه به تعداد حروف دقیقاً «بیش بود» (۶ حرف) است. از مترادفهای آن نظیر گراننمایی، مازاد یا فزونی نیز استفاده میشود.
به انگلیسی
در متون تخصصی انگلیسی، بسته به سیاق متن از واژههای مربوط به ارزشگذاری بیش از حد یا فاکتورهای گراننمایی شده استفاده میگردد.
به عربی
در زبان عربی برای کاربرد تجاری و حقوقی گمرک از تعبیر تضخیم القیمة و برای مصارف عمومی از افراط استفاده میشود.
به ترکی
در ترکی استانبولی برای مفاهیم تجاری تعبیر ارزشگذاری مفرط و برای حالات عمومی واژه فزونی به کار میرود.
به فارسی
معادلهای فارسی و روان این واژه شامل گراننمایی (در اسناد)، بیشاظهاری، مازاد، فزونی و واژه افراط است. این کلمه از ترکیب صفت «بیش» و بن ماضی «بود» ساخته شده است.
نماد چیست
اصطلاح بیشبود به دلیل ماهیت انتزاعی، قانونی و پزشکی خود، دارای هیچگونه نماد باستانی، مذهبی یا نشانهشناسی سنتی در فرهنگها نیست.
جمعبندی و توضیح کامل بیش بود
واژه «بیشبود» یک اصطلاح ترکیبی کاملاً فارسی است که عمدتاً در دو حوزه تجارت (گمرک) و علوم پزشکی کاربرد دارد. در اصطلاح گمرکی، این واژه به معنای بیشاظهاری یا گراننمایی قیمت کالاهای وارداتی یا صادراتی در اسناد رسمی است که معمولاً با هدف دریافت تسهیلات ارزی بیشتر یا خروج غیرقانونی سرمایه انجام میشود.
از سوی دیگر، در کاربردهای عمومی و روانشناسی یا پزشکی، این کلمه به معنای فزونی، افراط، یا وجود یک حالت (مانند بیشفعالی) بالاتر از حد نرمال و استاندارد به کار میرود. ریشه این واژه از ترکیب صفت پهلوی «بیش» و بن ماضی «بود» شکل گرفته است.