یعنی چه
نیمفها و ساتیر ترکیب دو موجود در اساطیر یونان باستان است؛ «نیمفها» پریان یا فرشتگان زمینی دوشیزه و بسیار زیبایی بودند که از عناصر طبیعت مثل چشمهها و جنگلها محافظت میکردند. در مقابل، «ساتیرها» موجوداتی افسانهای، مذکر و نیمهانسان-نیمهحیوان با گوش و دم اسب یا بز بودند که به مستی و شهوترانی شهرت داشتند. این ترکیب همچنین نام یک نقاشی مشهور جهانی اثر ویلیام-آدولف بوگرو (۱۸۷۳) است.
تلفظ
این عبارت به صورت «نیمْفْ ها وَ ساتیرْ» [Nymphs and Satyr] تلفظ میشود که هر دو واژه، وامواژههایی با ریشه یونانی در زبان فارسی هستند.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، پاسخ به پرسشهایی درباره این زوج اساطیری یا نقاشی معروف بوگرو، عبارت ۱۲ حرفی «نیمف ها و ساتیر» است.
به انگلیسی
عبارت مکتوب و اصیل این مفهوم در زبان انگلیسی به صورت Nymphs and Satyr نگاشته میشود.
به فارسی
برگردان دقیق واژگانی وجود ندارد اما بر اساس مفاهیم، میتوان آن را به «پریان طبیعت و موجودات نیمهبز اساطیری» یا «حوریان و فاونها» برگرداند.
نماد چیست
نیمفها نماد باروری، زیبایی بکر زنانه و نیروی حیاتبخش طبیعت هستند، در حالی که ساتیرها نماد غرایز مهارنشدنی، شهوت و مستی مردانه به شمار میروند. در هنر جهانی، قرارگیری این دو در کنار هم (مانند کشیده شدن ساتیر به داخل آب توسط نیمفها) نماد پیروزی پاکی و اعتدال بر آتش شهوت و غرایز حیوانی است، چرا که ساتیرها توانایی شنا در آب (مظهر پاکی) را نداشتند.
معنی انگلیسی/خارجی
واژه Nymph از ریشه یونانی Nýmphē به معنی عروس یا دوشیزه و واژه Satyr از Sátyros اقتباس شده است. در فرهنگ غربی، این ترکیب به طور ویژه یادآور نقاشی سال ۱۸۷۳ بوگرو است که در آن چهار نیمف در تلاشند یک ساتیر هوسران را به خاطر سرک کشیدن به حریمشان تنبیه کرده و به داخل آب بکشند.
جمعبندی و توضیح کامل نیمف ها و ساتیر
عبارت «نیمفها و ساتیر» پیوندی عمیق با جهان اسطورهشناسی پاگانیسم یونان و روم باستان دارد. این اصطلاح بازتابدهنده تقابل دو نیروی متضاد در طبیعت و روان انسان است؛ از یک سو نیمفها به عنوان مظاهر ظرافت، فرشتگان دوشیزه چشمهسارها و نگاهبانان پاکی طبیعت ظاهر میشوند و از سوی دیگر ساتیرها با کالبد نیمهبز خود، نماینده نیروهای مهارنشدنی، هوسرانی و همراهان دائم خدای شراب هستند.
شهرت معاصر این عبارت علاوه بر متون کهن اساطیری، مدیون شاهکار نقاشی کلاسیک ویلیام-آدولف بوگرو در قرن نوزدهم است. این اثر هنری با تصویرگری ماهرانه، مفاهیم انتزاعی اساطیری را به تصویر کشیده و به نمادی از غلبه پاکدامنی و نیروی عقلانی بر غرایز سرکش حیوانی تبدیل شده است. این واژگان در ادبیات اسلامی و قرآن کریم هیچگونه جایگاه یا کارکردی ندارند.
در واژهگزینی و پزشکی مدرن نیز ریشههای این دو کلمه همچنان زندهاند؛ به طوری که اصطلاح پزشکی «نیمفومانیا» برای اشاره به بیشفعالی جنسی در زنان و «ساتیریازیس» برای اختلال مشابه در مردان از نام این دو موجود اساطیری مشتق شده است.