یعنی چه
تأسف خوردن به معنای غمگین شدن، حسرت کشیدن و پشیمانی از رخ دادن یا رخ ندادن امری در گذشته است. این عبارت مصدری مرکب است که ریشه بخش اول آن (تأسف) عربی و از ماده «أ س ف» بوده و در زبان فارسی با فعل «خوردن» ترکیب شده است تا حالت درونی غصه و ندامت را بازگو کند.
تلفظ
تلفظ این عبارت واژگانی به صورت [تَاَسُّفْ خُوْرْدَنْ] است. واژه اول با تشدید روی حرف «س» و واژه دوم با واو مجهول یا ضمه کشیده تلفظ میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، عبارت «تاسف خوردن» به عنوان پاسخ ۹ حرفی برای راهنماهایی همچون «حسرت بردن»، «دریغ داشتن» یا «اندوه داشتن بر گذشته» کاربرد دارد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی بسته به لحن و بافت متن از افعالی چون To regret (پشیمان بودن/حسرت خوردن) یا To feel sorry (متاسف بودن) استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی فعلهای همریشه مانند تأسّفَ یا اَسِفَ و همچنین فعل حَزِنَ برای رساندن مفهوم اندوه و ملامت خویش به کار میروند.
به ترکی
در ترکی استانبولی واژه Hayıflanmak دقیقاً به معنی دریغ و افسوس خوردن است و Üzülmek معنی غمگین شدن را میدهد.
نماد چیست
در فرهنگ عامه یا نشانهشناسی سنتی، شیء یا نماد گرافیکی باستانی و یگانهای برای این مفهوم وجود ندارد؛ اما در دنیای معاصر و تبادلات دیجیتال، شکلکها یا ایموجیهای غمگین همراه با آه، نگاه به پایین یا دست روی پیشانی به عنوان نماد بصری تأسف خوردن شناخته میشوند.
جمعبندی و توضیح کامل تاسف خوردن
عبارت «تأسف خوردن» یک مصدر مرکب رایج در زبان فارسی است که از ترکیب واژه عربی «تأسف» (از ریشه أ س ف) و فعل فارسی «خوردن» پدید آمده است. این اصطلاح در لغتنامههای شاخصی چون دهخدا و معین به معنای حسرت کشیدن، دریغ داشتن، ندامت و غصه خوردن بر امور گذشته یا فرصتهای از دست رفته معنا شده است. متضادهای اصلی آن شامل خرسندی، شادمانی کردن و ابتهاج است.
ریشه این کلمه در فرهنگ اسلامی و آیات قرآنی نیز پیشینه عمیقی دارد و ۵ بار در کتاب آسمانی به کار رفته است. طبق تحلیل مفسران، این ریشه دو معنای «اندوه شدید» (مانند سوگواری حضرت یعقوب در فراق یوسف) و «خشم و غضب» (مانند بازگشت خشمآلود حضرت موسی به سوی قومش) را در بر میگیرد که بسته به موقعیتِ روحی فرد نسبت به مخاطب، معنای آن تغییر میکند.
امروزه این واژه چه در ادبیات رسمی و چه در گفتوگوهای روزمره کاربرد گستردهای دارد و در فضای مجازی نیز با نمادها و ایموجیهای سر به زیر و مغموم به تصویر کشیده میشود تا بازتابدهنده حس پشیمانی و همدردی عمیق انسانی باشد.