یعنی چه
عبارت «باد در دماغ انداختن» یا «باد در بینی افکندن» یک اصطلاح کنایی اصیل در زبان فارسی است. این عبارت به حالت فردی اشاره دارد که خود را برتر و بالاتر از دیگران میبیند، با افاده و تبختر رفتار میکند و به اصطلاح لاف میزند. از آنجا که این عبارت یک ترکیب کنایی کلاسیک و معمولی است، ریشه در ادبیات سنتی دارد و به غرور پوچ اشاره میکند.
تلفظ
تلفظ این عبارت کنایی به صورت [بَادْ دَرْ دَ مَ اغْ اَنْ دَ اْ خْ تَنْ] است.
در جدول
در پاسخ به سوالات جدول کلمات متقاطع، پاسخ دقیق این کنایه با ۱۶ حرف «باد در دماغ انداختن» است. از پاسخهای مشابه دیگر میتوان به «باد به بروت افکندن» یا «افاده کردن» اشاره کرد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای بیان این حالت کنایی از اصطلاحات فوق استفاده میشود که دقیقاً مفهوم افاده داشتن و تکبر را میرسانند.
به عربی
در زبان عربی اصطلاح «شمخ بأنفه» دقیقترین معادل کنایی است که به بالا گرفتن بینی و تکبر اشاره دارد.
نماد چیست
این عبارت نمادِ تکبر بیجا و پوچی است. مانند بادکنکی که درون آن چیزی جز بادِ خالی نیست، این کنایه به افرادی اشاره دارد که فاقد درونمایه، فضیلت و اصالت واقعی هستند، اما ظاهر خود را با ادعا، افاده و غرور برای دیگران بزرگ جلوه میدهند.
جمعبندی و توضیح کامل باد در دماغ انداختن
اصطلاح کنایی «باد در دماغ انداختن» یکی از ترکیبات زیبای زبان فارسی است که ریشه در رفتارشناسی طبیعی انسان دارد. در فرهنگ ما، افراد مغرور معمولاً سر خود را بالا میگیرند و با افاده رفتار میکنند؛ از این رو شعرا و ادیبان بزرگ از گذشته «باد» را استعاره از ادعای پوچ و «دماغ» یا سر را مرکز جایگیری این کبر دانستهاند.
این عبارت در لغتنامههای شاخصی مثل دهخدا معنا شده و مترادفهایی همچون «بادی به غبغب انداختن» یا «باد به بروت افکندن» دارد. در نقطه مقابل، مفاهیمی چون فروتنی، تواضع و خاکی بودن به عنوان متضادهای رفتاری آن شناخته میشوند.
اگرچه این عبارت دقیق در قرآن نیامده، اما مفهوم و اصل این رفتار یعنی تکبر و راه رفتن با غرور در آیات متعددی از جمله آیه ۱۸ سوره لقمان به شدت نهی شده است، چرا که نشاندهنده توهم برتری و دوری از اخلاق انسانی است.