یعنی چه
این عبارت ترکیب عطف دو کلمهٔ هممعنی یا نزدیک به هم است که برای تأکید شدید بر ناپسندیِ ظاهری، باطنی یا اخلاقی یک چیز بهکار میرود. در زبان فارسی، آوردن دو کلمهٔ همراستا ترفندی زبانی برای اغراق و رساندن نهایتِ مقصود است. این اصطلاح واژهای کلاسیک و معمولی است.
مترادف
واژههای فوق همگی در لایه های مختلف معنایی، مفهوم ناپسندی، بدی و زشتی ظاهری و باطنی را منتقل میکنند.
تلفظ
تلفظ واژهٔ اول با کسرهٔ حرف ز و سکون بقیه، و واژهٔ دوم با فتح حرف ب و سکون دال است که با مصوتِ ربط «و» (o) به هم متصل میشوند.
در جدول
در جدولهای متقاطع، در پاسخ به راهنمای «زشت و بد»، دقیقاً خودِ این عبارتِ ۶ حرفی مد نظر است.
به انگلیسی
بسته به متن و لحن کلام، میتوان از معادلهای فوق برای رساندن مفهوم زشتی و بدی همزمان استفاده کرد.
به عربی
در زبان عربی برای اشاره به این مفهوم از این تعابیر استفاده میشود؛ بهویژه در قرآن کریم که از اعمال زشت و بد با واژگانی چون الفحشاء و المنکر یاد شده است.
جمعبندی و توضیح کامل زشت و بد
ترکیب «زشت و بد» نمونهای بارز از آرایهٔ تکرار و عطف دو واژهٔ هممعنی در زبان فارسی است که برای ایجاد اغراق و تأکید بر شدتِ ناپسندی یک امر بهکار میرود. این اصطلاح هم ابعاد ظاهری (کریه و نازیبا بودن) و هم ابعاد باطنی و اخلاقی (مذموم و گناهآلود بودن) را در بر میگیرد.
از منظر ریشهشناسی، هر دو واژه جامد و دارای اصالت ایرانی هستند؛ «زشت» از واژهٔ اوستایی زئشه به معنی هولناک و «بد» از فارسی میانه (vat) میآید. در فرهنگ و ادبیات فارسی، این ترکیب نماد مظهر بدکیشی یعنی اهرمن و شیطان، و در طبیعت یادآور تاریکی و مرغانِ مردارخوار است که در تقابل با سپیدی، زیبایی و نیکی قرار دارند.