یعنی چه
در الهیات مسیحی، این اصطلاح به نخستین گناه و نافرمانی آدم و حوا در باغ عدن (خوردن میوه ممنوعه) اشاره دارد که باعث سقوط بشر شد. طبق این دکترین، اثرات این گناه به صورت یک طبیعت خطاکار و تمایل ذاتی به شر، به تمام نسلهای بعدی انسان منتقل شده است.
تلفظ
این ترکیب وصفی در زبان فارسی به صورت «گناهِ اولیه» تلفظ میشود. واژه گناه با ضمه گاف و واژه اولیه با فتح الف و واو و تشدید یاء خوانده میشود.
در جدول
در جدولهای متقاطع و شرح در متن، این اصطلاح معمولاً به عنوان پاسخ برای پرسشهایی نظیر «نخستین خطای آدم و حوا» یا «آموزه موروثی بودن گناه در مسیحیت» کاربرد دارد که دقیقاً ۹ حرف دارد.
به انگلیسی
در ادبیات انگلیسی و غربی، عبارت Original Sin دقیقاً برای اشاره به این دکترین الهیاتی استفاده میشود. همچنین گاهی مفهوم نزدیک به آن را با اصطلاح The Fall (سقوط انسان) یاد میکنند.
به عربی
در متون الهیاتی و مسیحی عربزبان، پرکاربردترین اصطلاح «الخطيئة الأصلية» است. در منابع اسلامی نیز هنگام اشاره به این موضوع از عباراتی چون «الخطيئة الأولى» یا «ذنب آدم» استفاده میشود.
به فارسی
در زبان و ادبیات فارسی، برای این مفهوم الهیاتی علاوه بر ترکیب «گناه اولیه»، از تعابیری همچون «گناه نخستین»، «گناه موروثی»، «گناه ذاتی» و «هبوط یا سقوط انسان» استفاده میشود.
در قرآن
اصطلاح «گناه اولیه» در قرآن کریم وجود ندارد. قرآن داستان لغزش آدم و حوا در بهشت و هبوط آنها را نقل میکند، اما تصریح دارد که حضرت آدم پس از آن توبه کرد و خداوند توبهاش را پذیرفت. بر اساس آیه «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ»، در اسلام هیچ گناهی به صورت موروثی به نسل بعد منتقل نمیشود و انسانها با فطرت پاک متولد میشوند.
نماد چیست
این مفهوم در هنر، ادبیات و سنت مسیحی با نمادهایی چون «سیب» یا همان میوه ممنوعه، «مار» به عنوان مظهر وسوسه شیطان، و «باغ عدن» شناخته میشود. در الهیات مسیحی، مصلوب شدن عیسی مسیح نیز نماد فدیه و کفارهای است که بشر را از زنجیر این گناه اولیه آزاد میکند.
جمعبندی و توضیح کامل گناه اولیه
«گناه اولیه» (Original Sin) یکی از کلیدیترین و محوریترین آموزههای الهیات مسیحی است که ریشه در روایت سفر پیدایش در عهد عتیق دارد، اما فرمولبندی رسمی آن توسط پولس رسول و آگوستین قدیس تبیین شد. این نظریه بیان میکند که نافرمانی آدم و حوا در باغ عدن، سبب تغییر در طبیعت روحی و اخلاقی بشر شد؛ به طوری که تمام انسانها پس از آنها، با یک طبیعت سقوطکرده، متمایل به گناه و جدا از پیوند اولیه با خداوند به دنیا میآیند.
در مقابل، دیدگاه اسلامی و قرآنی تفاوت بنیادینی با این آموزه دارد. اگرچه قرآن کریم داستان خطای آدم و حوا و اخراج آنها از بهشت را تایید میکند، اما تاکید دارد که آدم بلافاصله توبه کرد و خداوند خطای او را بخشید. اسلام اصلِ موروثی بودن گناه یا انتقالِ مابعدالطبیعی خطای یک شخص به نسلهای بعدی را با عدالت الهی مغایر میداند و اعلام میکند که هر انسان با فطرتی پاک و بدون هیچ بار گناهی متولد میشود.