یعنی چه
دشلمه یا دیشلمه به شیوه سنتی نوشیدن چای گفته میشود که در آن قند یا شکر را درون استکان حل نمیکنند؛ بلکه یک حبه قند را بین دندانها یا داخل دهان میگذارند و چای تلخ را روی آن مینوشند تا هنگام بلع با شیرینی قند آمیخته شود.
تلفظ
این واژه در زبان عامیانه و واژهنامهها به صورت دِشْلَمِه (deşleme) یا دِیشْلَمِه (dişleme) تلفظ میشود و ریشهای ترکی دارد.
در جدول
در جداول کلمات متقاطع، واژه دشلمه با ۵ حرف به عنوان معادل چای تلخ، چای قندپهلو یا نوعی روش سنتی چاینوشی کاربرد دارد.
به انگلیسی
واژه دشلمه معادل تککلمهای دقیق در زبان انگلیسی ندارد و برای معرفی آن باید مفهومش را به صورت یک عبارت توصیفی بیان کرد.
به عربی
در زبان عربی نیز واژهای مستقیم برای این اصطلاح وجود ندارد و معمولاً با استفاده از ترکیبهای توصیفی به این روش نوشیدن چای اشاره میشود.
به فارسی
معادلهای نزدیک و رایج این واژه در زبان فارسی اصطلاحاتی مانند «قندپهلو» یا عبارت «چای تلخ همراه با قند حبه» هستند که به همین شیوه نوشیدن اشاره دارند.
نماد چیست
این واژه نمادی از فرهنگ سنتی چاینوشی در ایران، قهوهخانههای قدیمی با استکانهای کمرباریک و یادآور محافل عامیانه، بیپیرایه و صمیمی گذشته است.
جمعبندی و توضیح کامل دشلمه
واژه «دشلمه» یا «دیشلمه» یک اصطلاح عامیانه و واژه دخیل از زبان ترکی است که از دوره قاجار وارد فرهنگ و زبان فارسی شده است. ریشه این کلمه از واژه ترکی «دیش» به معنای دندان گرفته شده و به عمل نگهداشتن قند با دندان هنگام نوشیدن چای اشاره دارد. این روش سنتی، دقیقاً در تقابل با چای شیرین قرار میگیرد که قند یا شکر در خودِ چای حل میشود.
امروزه این کلمه فراتر از یک روش ساده برای نوشیدن چای، به نمادی از نوستالژی، صفای قهوهخانههای قدیمی و همنشینیهای بیپیرایه تبدیل شده است. اگرچه در زبانهای انگلیسی و عربی واژه مستقیمی برای آن وجود ندارد، اما در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژهای در ادبیات عامیانه و جداول کلمات متقاطع دارد.