یعنی چه
این عبارت یک ترکیب کنایی و تضاد همنشین است که به فراز و نشیبهای زندگی اشاره دارد. در ادبیات فارسی بیانگر این مفهوم است که هیچ لذت و پادزهری (نوش) بدون تحمل سختی و رنج (نیش) به دست نمیآید.
تلفظ
واژه اول با فتح یا کسرِ شینِ خفیف به همراه واو عطف خوانده میشود: [نِیشْ وُ نُوشْ].
در جدول
در پاسخ به سؤالات جدول با موضوع کنایه از خیر و شر یا تلخ و شیرین روزگار، پاسخی ۷ حرفی است.
به انگلیسی
برای رساندن مفهوم دقیق این اصطلاح از واژه Bitter-sweet و برای اشاره به مضمون کنایی آن از ضربالمثل معروف No pain, no gain استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی از عبارات الحُلْو والمُرّ یا الضَّرَّاء والسَّرَّاء برای بیان همزمانی خوشیها و ناخوشیها استفاده میگردد.
به فارسی
واژههای هممعنی و جایگزین فارسی آن شامل تلخ و شیرین، غم و شادی، رنج و راحت، و عذاب و عافیت هستند. این کلمه اصالتاً پارسی است؛ «نیش» از ریشه اوستایی به معنی تیز و «نوش» از ریشه پهلوی انوشه به معنی شهد و پادزهر است.
نماد چیست
در فرهنگ و ادبیات ایرانی، این ترکیب نماد زنبور عسل است که در یک بدن هم زهر (نیش) و هم شهد (نوش) دارد. همچنین نماد واقعیت جهان هستی است که رنج و لذت آن از یکدیگر تفکیکناپذیرند.
جمعبندی و توضیح کامل نیش و نوش
اصطلاح «نیش و نوش» یکی از ترکیبات کنایی و زیبای دوجزئی در زبان و ادبیات فارسی است که از دو واژه متضاد تشکیل شده است. این عبارت اصیل ایرانی، ریشه در عمق فلسفه نگاه شرق به جهان دارد؛ جایی که رنج و لذت، یا خیر و شر، نه به عنوان دو پدیده کاملاً مجزا، بلکه به عنوان دو روی یک سکه و در هم تنیده تصویر میشوند.
در فرهنگ عامه و متون ادبی، این واژه یادآور این واقعیت است که رسیدن به هرگونه کامیابی و شیرینی در زندگی (نوش)، مستلزم صبوری و تحمل سختیها و ناملایمات (نیش) است. زنبور عسل در ادبیات ما دقیقترین تجسم مادی برای این مفهوم به شمار میرود، چرا که به طور همزمان حامل زهرِ گزنده و شهدِ بخشنده است.