یعنی چه
در واژهشناسی لغوی، این ترکیب به معنای وزش باد شدید همراه با بارش برف است که در زبان عامیانه به آن کولاک یا بوران میگویند. اما در ادبیات کلاسیک فارسی (بهویژه در شاهنامه فردوسی)، ترکیب «باد و برف آوردن» به عنوان یک کنایه و اصطلاح، اشاره به انجام دادن کاری عجیب، شگرف، فوقالعاده یا غیرممکن دارد.
تلفظ
تلفظ صحیح این ترکیب در زبان فارسی به صورت «bād o barf» است که واو عطف در آن به شکل ضمه (ـُ) تلفظ میشود.
در جدول
در جدولهای متقاطع، عبارت «باد و برف» به عنوان پاسخ برای طراحانی که به دنبال یک ترکیب ۷ حرفی برای مفاهیمی چون بوران، کولاک شدید یا طوفان یخ هستند، کاربرد دارد.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی با توجه به میزان شدت وزش باد و ریزش برف، از واژگان متفاوتی برای برگرداندن این مفهوم استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی برای توصیف این پدیده جوی، بیشتر از ترکیب عاصفة ثلجية که دقیقاً معنای طوفان و کولاک برفی را میدهد، استفاده میکنند.
نماد چیست
این عبارت در فرهنگ و ادبیات فارسی نماد پدیدار شدن سختیهای شدید روزگار، بحرانهای ناگهانی، آزمایشهای دشوار زندگی و سردی روابط یا خفقان است. در عین حال، در نگاه اساطیری شاهنامه فردوسی، نشانهای از قدرت فوقالعاده و جادویی برای انجام کارهای محال و شگفتانگیز به شمار میرود؛ چنانکه فردوسی میفرماید: «چو خشم آورد باد و برف آورد / همه کارهای شگرف آورد».
جمعبندی و توضیح کامل باد و برف
عبارت «باد و برف» ترکیبی اصیل از دو واژه ریشهدار در زبانهای ایران باستان (پهلوی و اوستایی) است. این واژه در لغت به پدیدههای جوی سختی مانند بوران، کولاک و طوفان یخ اشاره دارد که با وزش بادهای شدید و ریزش برف همراه است و شرایط سختی را برای انسان رقم میزند.
در قلمرو ادبیات و اسطورهشناسی فارسی، این ترکیب فراتر از یک پدیده طبیعی ظاهر میشود؛ شاهنامه فردوسی آن را کنایهای از توانایی انجام کارهای شگرف و امور محال میداند. از سوی دیگر، این عبارت در نمادشناسی به عنوان مظهر آزمونهای سخت زندگی و بحرانهای ناگهانی شناخته میشود، هرچند که در متون مقدسی مانند قرآن به صورت این ترکیب دوتایی مستقیماً به کار نرفته است.